вівторок, 27 вересня 2016 р.

Cоціальні та економічні наслідки нарахування заробітної плати на рівні або менше мінімального розміру, встановленого законодавством



     Надзвичайно актуальним питання сьогодення є легалізація заробітної плати. Адже легальна зарплата сьогодні - це завтрашні пенсії, пільги і субсидії, різного роду державні допомоги.
     Добропільське об’єднане управління Пенсійного фонду України повідомляє, що пенсія майбутнього пенсіонера (нинішнього працівника) формується протягом усього його трудового періоду. Досвід показує, що значна частина громадян, не знаючи діючого законодавства про працю і пенсійне забезпечення, вважає, що запис у трудовій книжці дасть можливість одержати пенсію за весь трудовий стаж.
Однак поняття «трудовий стаж» змінений на «страховий стаж», згідно Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». А мінімальний страховий стаж, необхідний для нарахування пенсії, складає 15 років. Пенсійний фонд здійснює облік нарахованої зарплати і сплачених страхових внесків персонально по кожному працівнику або фізичній особі - підприємцю. І саме від цієї суми залежить розмір майбутньої пенсії.
Переважна більшість приватних підприємців і підприємств нараховують заробітну плату працівникам на рівні законодавчо встановленого мінімуму. Крім того, значна кількість підприємств і організацій офіційно декларують зарплати менше мінімальної, мотивуючи це неповною зайнятістю. Таким чином, працівники не зможуть одержати високу пенсію навіть при наявності значного трудового стажу. Також слід зазначити, якщо роботодавці офіційно не нараховують заробітну плату найманим працівникам, а виплачують її в конверті, це означає, що роботодавець не сплачує страхові внески в Пенсійний фонд за своїх працівників, відповідно працівникам страховий стаж не зараховується, і вони позбавляються частини пенсії. Крім того, в умовах росту дефіциту бюджету Пенсійний фонд недоодержує соціальні внески. А громадяни, погоджуючись на неофіційні трудові відносини, позбавляють себе соціальних гарантій, а саме:
·      позбавляються права на захист своїх прав в судовому порядку;
·      позбавляються права на отримання допомоги в разі тимчасової непрацездатності та допомоги при наданні відпустки по вагітності та пологах за кошти Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності;
·      позбавляються статусу безробітного та виплати допомоги по безробіттю, наприклад якщо особі виповнилось 35 років, але страховий стаж відсутній ;
·      у разі нещасного випадку виробничого характеру позбавляються права на отримання допомоги у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю; доплати у зв’язку з тимчасовим переведенням потерпілого на легшу роботу; допомоги в разі стійкої втрати професійної працездатності; допомоги в разі смерті потерпілого за кошти Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві.
Отже, найманим працівникам варто вже зараз відстоювати свої конституційні права - жадати від роботодавців офіційного оформлення трудових відносин і сплати внесків із усієї суми отриманого заробітку. Роботодавцям треба мати на увазі, що за порушення вимог законодавства про працю (статті 21, 24, КЗОП України) передбачена кримінальна та адміністративна відповідальність.
Так легалізація доходів громадян та боротьба з тіньовою зайнятістю населення є головними факторами збільшення надходжень, як у місцевий бюджет, так і в бюджет Пенсійного фонду. Адже бюджет Пенсійного фонду є джерелом для виплати пенсій, а місцевий бюджет – для виплати заробітної плати бюджетним організаціям, з нього фінансується розвиток соціальної сфери та інфраструктури району. Враховуючи вищевикладене, можна зазначити, що порушення керівниками підприємств та фізичними особами-підприємцями норм чинного законодавства призводить до того, що в майбутньому наймані працівники не будуть мати права на достойну пенсію, а солідарна пенсійна система недоотримає значні кошти, які, в свою чергу могли б бути спрямовані на підвищення пенсійного забезпечення нинішніх пенсіонерів.