четвер, 10 серпня 2017 р.

Відповіді на запитання про оновлений Національний перелік основних лікарських засобів



 1 липня 2017 року набула чинності постанова КМУ від 16 березня 2017 р. № 180 «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України», якою у новій редакції було затверджено Національний перелік основних лікарських засобів.
До переліку включили якісні та безпечні лікарські засоби з доведеною ефективністю, необхідні для забезпечення першочергових потреб медичної допомоги населенню в закладах охорони здоров'я для лікування за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.
Надаємо відповіді на найбільш поширені запитання щодо оновленого Національного переліку основних лікарських засобів.

1. Чи будуть і надалі отримувати безплатні та пільгові рецепти на ліки ті категорії громадян, які їх зараз отримують на амбулаторному рівні?
Постанова КМУ від 17 серпня 1998 р. № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань» продовжує діяти.
1 липня 2017 р. вступила в дію постанова КМУ від 16 березня 2017 р. № 180 «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України», якою було внесено зміни до постанови КМУ №1303.
Згідно з такими змінами, безкоштовні та пільгові рецепти можуть виписуватися виключно на лікарські засоби, які включені до Національного переліку основних лікарських засобів. Якщо лікарський засіб відсутній в переліку, то лікуючий лікар повинен запропонувати інший лікарський засіб відповідного класу, або розглянути можливість зміни схеми лікування.

2. Що буде з ліками, які підлягають відшкодуванню (реімбурсації) за урядовою програмою «Доступні ліки»?
Усі лікарські засоби, вартість яких підлягає відшкодуванню (реімбурсації), включені до Національного переліку.
Триває робота над пропозиціями щодо оптимізації переліку лікарських засобів та нозологій (пріоритетних станів та захворювань), які підлягатимуть реімбурсації. Це питання регулюється постановою КМУ від 17 березня 2017 р. № 152 «Про забезпечення доступності лікарських засобів».

3. Що буде з пацієнтами, які зараз отримують інсуліни, що відсутні в новій редакції Національного переліку?
Це питання регулюється постановою КМУ від 23 березня 2016 р. № 239 «Деякі питання відшкодування вартості препаратів інсуліну», яка діє зараз.
До 1 січня 2019 р. Національний перелік не поширюється на дію пілотного проекту по реімбурсації препаратів інсуліну.
Таким чином, до цього часу пацієнти зможуть отримувати рецепти на всі препарати інсулінів, які зазначені в постанові КМУ № 239.
Очікується, що введення електронного реєстру пацієнтів хворих на інсулінозалежний діабет та запровадження електронних рецептів на відшкодування вартості інсулінів дозволить досягти економії у використанні бюджетних коштів.
За цей час у МОЗ буде можливість розробити механізм забезпечення хворих препаратами інсуліну на період після 01.01.2019 р.

4. Як буде регулюватися питання закупівлі ліків «чорнобильцям»?
Постраждалі від Чорнобильської катастрофи мають можливість отримати безкоштовні або пільгові рецепти на лікарські засоби, які включені до Національного переліку основних лікарських засобів.
Якщо ж лікарський засіб не включено до такого переліку, то лікуючий лікар повинен запропонувати хворому інший лікарський засіб відповідного класу, або розглянути можливість зміни схеми лікування.
Постановою КМУ від 19 серпня 2015 р. № 618 «Про затвердження формули розподілу обсягу медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» визначено обсяг коштів, розрахований для обласних бюджетів для надання екстреної медичної допомоги відповідно до Закону України «Про екстрену медичну допомогу», та загальний обсяг цільових коштів для придбання лікарських засобів, виробів медичного призначення, лабораторних реактивів для стаціонарних спеціалізованих закладів охорони здоров’я, що надають медичну допомогу громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, в тому числі для лікування онкологічних захворювань, а також обсяг цільових коштів обласного бюджету для придбання лікарських засобів, виробів медичного призначення, лабораторних реактивів для стаціонарних спеціалізованих закладів охорони здоров’я, що надають медичну допомогу громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, в тому числі для лікування онкологічних захворювань.

5. Чи підпадають під дію Національного переліку лікарські засоби, які закуповуються закладами екстреної та первинної медичної допомоги?
До 1 вересня 2017 р. заклади і установи охорони здоров’я, що повністю або частково фінансуються за бюджетні кошти та надають екстрену та первинну допомогу, можуть оголосити тендери на закупівлю будь-яких лікарських засобів, зареєстрованих в Україні.
До 1 вересня 2017 р. зазначені заклади, установи та їхні структурні підрозділи можуть оголосити тендери на закупівлю будь-яких зареєстрованих в Україні лікарських засобів та завершити закупівлю відповідно до порядку та вимог, що діяли до цієї дати.
Після 1 вересня 2017 р. оголошення тендерів та закупівля ліків будуть обмежені Національним переліком.
З 1 січня 2018 р. у випадку, коли буде забезпечено 100% потреби в лікарських засобах з Національного переліку, можна буде проводити закупівлі інших зареєстрованих в Україні лікарських засобів. При цьому пріоритетом будуть лікарські засоби, включені до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я.

6. Як буде формуватися номенклатура для закупівель ліків обласними, районними та міськими департаментами, управліннями та відділами охорони здоров’я?
Дія Постанови КМУ № 180 розповсюджується на такі закупівлі та зобов’язує замовників керуватися Національним переліком лікарських засобів при формуванні номенклатури для закупівель.
Замовники повинні виходити зі стану забезпечення 100% потреби в зазначених лікарських засобах.
Для цього замовники зобов’язані зібрати таку інформацію зі всіх закладів та установ охорони здоров’я, для яких вони проводять закупівлі.
Розрахунок потреб проводиться згідно затверджених МОЗ України методик розрахунку потреби в лікарських засобах, зокрема, згідно з наказом МОЗ України від 11.07.2017 р. №782 «Про затвердження Порядку визначення обсягів потреби в закупівлі лікарських засобів закладами і установами охорони здоров’я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів», у відповідності до якого проводиться розрахунок потреби в лікарських засобах для закупівель, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів на 2018 та подальші бюджетні роки.
Найближчим часом МОЗ України планує проведення трeнінгу щодо формування номенклатури для закупівель лікарських засобів з Національного переліку для уповноважeних осіб рeгіональних дeпартамeнтів охорони здоров’я, відповідальних за розрахунок потреби в лікарських засобах.

7. Яким чином буде відбуватися забезпечення лікарськими засобами хворих на орфанні (рідкісні) захворювання?
Закупівлі лікарських засобів для лікування орфанних захворювань на 2017 р., які проходять на регіональному рівні, частково вже відбулися.
 На решту з них заклади, установи та їхні структурні підрозділи можуть оголосити тендери до 1 вересня 2017 р., за процедурою відповідно до порядку та вимог, що діяли до цієї дати.
При цьому може відбуватися закупівля будь-яких зареєстрованих в Україні лікарських засобів.
Закупівлі лікарських засобів для лікування орфанних захворювань, які проходять на національному рівні через спеціалізовані міжнародні організації, не регламентуються новим Національним переліком до 2019 року.
Наразі МОЗ України розробляє відповідний план стосовно механізму проведення закупівель лікарських засобів для лікування орфанних захворювань на 2018 р., які проходять на регіональному рівні.