З метою забезпечення охорони прав, свобод і
законних інтересів громадян, підприємств, установ та організацій 03 жовтня 1992 року в Україні Указом
Президента створено інститут державної реєстрації
нормативно-правових актів.
На виконання зазначеного Указу Кабінетом
Міністрів України визначено Положення
про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів
виконавчої влади. Цим
нормативно-правовим актом передбачено, що міністерства та органи виконавчої
влади забезпечують:
направлення на державну реєстрацію нормативно-правових актів, які
зачіпають права, свободи та законні інтереси громадян та/або мають міжвідомчий
характер;
здійснення постійного перегляду
виданих нормативно-правових актів з метою приведення їх у відповідність до
вимог чинного та міжнародного законодавства;
недопущення випадків
направлення на виконання нормативно-правових актів, що не пройшли державну
реєстрацію та не опубліковані в установленому законодавством порядку.
Що
являє собою державна реєстрація? Державна реєстрація полягає у проведенні
правової експертизи на відповідність його Конституції та законодавству
України, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і
протоколам до неї, міжнародним договорам України, згоду на обов'язковість яких
надано Верховною Радою України, та зобов’язанням України у сфері європейської
інтеграції та праву Європейського Союзу (acquis ЄС), антикорупційної
експертизи, а також з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, прийнятті
рішення про державну реєстрацію цього акта, присвоєнні йому
реєстраційного номера та занесенні до Єдиного державного реєстру
нормативно-правових актів.
Метою проведення державної реєстрації є
недопущення застосування незаконних нормативно-правових актів, що зачіпають
права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер.
Таким чином, державна реєстрація
нормативно-правових актів виступає свого роду «правовим фільтром», який
«перешкоджає» набранню чинності нормативно-правових актів, що не узгоджуються з
положеннями законодавства, тим самим порушують (обмежують) права, свободи та
законні інтереси громадян.
Які акти підлягають державній
реєстрації в органах юстиції? Згідно
з Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств,
інших органів виконавчої влади державній
реєстрації підлягають нормативно-правові акти, що зачіпають права, свободи й
законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер. На державну реєстрацію подаються нормативно-правові акти, що містять
норми права, мають неперсоніфікований характер і розраховані на
неодноразове застосування, незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені певним часом) та
характеру відомостей, що в них містяться, у тому числі з грифами "Для службового користування", "Особливої
важливості", "Цілком таємно", "Таємно" та іншими,
а також прийняті в порядку експерименту.
Хто входить до кола суб’єктів,
акти яких підлягають державній реєстрації в органах юстиції? На сьогодні до кола суб’єктів, акти яких підлягають державній реєстрації в органах
юстиції входять:
міністерства та інші центральні органи
виконавчої влади (служби, агентства, інспекції),
обласні, Київська міська, районні, районні
у місті Києві державні адміністрації, їх структурні підрозділи, територіальні
органи центральних органів виконавчої влади.
Таким чином, нормативно-правові акти інших
суб’єктів нормотворення, не підлягають
державній реєстрації в органах юстиції.
Яка процедура набрання чинності
нормативно-правових актів, зареєстрованих в органах юстиції? Законодавцем встановлено,
що нормативно-правові акти, які занесені
до Державного реєстру, набирають чинності з дня їх офіційного
опублікування, якщо інше не встановлено самими актами, але не раніше дня їх
офіційного опублікування. Слід зазначити, що суб'єкти нормотворення
направляють нормативно-правові акти для виконання лише після їх державної реєстрації та офіційного
опублікування. У
разі порушення зазначених вимог нормативно-правові акти вважаються такими, що не набрали чинності, не тягнуть за собою правових
наслідків і не можуть бути підставою для регулювання відповідних правовідносин,
застосування санкцій до фізичних та юридичних осіб за невиконання приписів, що
в них містяться. При
цьому, посилання на дату і номер державної реєстрації зареєстрованого
нормативно-правового акта є
обов'язковим.
Чи існує відповідальність за порушення
законодавства у сфері державної реєстрації нормативно-правових актів? Статтею 18841 Кодексу України про адміністративні
правопорушення встановлено
відповідальність за неподання, несвоєчасне подання для державної
реєстрації нормативно-правових актів, які відповідно до закону підлягають
державній реєстрації, направлення на виконання нормативно-правових актів, що не
пройшли державної реєстрації та не опубліковані в установленому законом порядку,
а також надіслання для виконання вказівок, роз'яснень у будь-якій формі (листи,
факси, вказівки, телеграми, електронна пошта, методичні рекомендації), що встановлюють правові норми. Слід зазначити, що на
сьогодні санкція цієї статті передбачає накладення штрафу у розмірі від 510
до 850 гривень.
Підсумовуючи можна зробити висновок про те, що інститут державної
реєстрації нормативно-правових актів є дієвим механізмом в забезпеченні
проголошених Конституцією та Законами України прав, свобод і законних інтересів
громадян.
Джерело: Відділ реєстрації нормативно правових
актів управління реєстрації нормативно-правових актів, правової роботи та
правової освіти Головного територіального управління юстиції у Донецькій
області.