Днями в Покровсько – Добропільському управлінні ГУ
ДФС у Донецькій області відбувся сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія».
Основне питання - легалізація трудових відносин та
заробітної плати. Через тіньовий
ринок зайнятості держава втрачає мільйони гривень несплачених податків, а
громадяни позбуваються соціального захисту.
Заступник начальника Добропільського відділу адміністрування податків і зборів з фізичних осіб Покровсько – Добропільського
управління Марія Шаповалова
відповідала на запитання. Запитувачі отримали вичерпні відповіді на свої питання.
Пропонуємо деякі з них.
1.
Які дії необхідно здійснити підприємцю під час оформлення нового
працівника на роботу?
Під час оформлення
нового працівника на роботу, підприємцю необхідно:
- укласти в письмовій
формі трудовий договір (п. 6. ч. 1 ст. 24 Кодексу законів про
працю України; форма трудового договору між працівником і фізичною особою, яка
використовує найману працю, затверджена наказом Мінпраці від 08.06.2001
№ 260);
- оформити наказ про
прийняття на роботу (заповнити типову форму № П-1 «Наказ (розпорядження)
про прийняття на роботу», затверджену наказом Державного комітету статистики
України від 05.12.2008 № 489);
- повідомити ДФС про
прийняття працівника на роботу (постанова Кабінету Міністрів України (далі –
КМУ) від 17.06.2015 № 413).
Звертаємо увагу, що
Повідомлення про прийняття на роботу подається до початку роботи працівника за
формою, згідно з додатком до постанови КМУ від 17.06.2015 № 413.
2.
В який спосіб можна повідомити органи ДФС про прийняття
працівника на роботу?
Повідомлення про
прийняття працівника на роботу подається власником підприємства, установи,
організації або уповноваженим ним органом (особою) чи фізичною особою до
територіальних органів Державної фіскальної служби за місцем їх обліку як
платника єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування
одним із таких способів:
- засобами електронного
зв’язку з використанням електронного цифрового підпису відповідальних осіб;
- на паперових носіях
разом з копією в електронній формі;
- на паперових носіях,
якщо трудові договори укладено не більше, ніж із п’ятьма особами.
3.
Яка відповідальність передбачена діючим законодавством для
юридичних та фізичних осіб – підприємців, які використовують найману працю?
Юридичні та фізичні
особи – підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у
вигляді штрафу в разі:
- фактичного допуску
працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення
працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний
робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди)
без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне
соціальне страхування та податків – у тридцятикратному розмірі мінімальної
заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за
кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;
- порушення встановлених
строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених
законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному
обсязі – у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої
законом на момент виявлення порушення;
- недотримання
мінімальних державних гарантій в оплаті праці – у десятикратному розмірі
мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення
порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;
- порушення інших вимог
трудового законодавства, крім передбачених абзацами другим – четвертим частини
другої цієї статті – у розмірі мінімальної заробітної плати.
4.
Права громадян щодо виплати заробітної плати?
Стаття 43 Конституції
України гарантує кожному громадянину право заробляти собі на життя працею та
отримувати за це винагороду у вигляді заробітної плати, не нижчої від
визначеної законом. Мінімальна заробітна плата є державною соціальною
гарантією, обов’язковою на всій території України для підприємств усіх форм
власності і господарювання.
5. Яким чином працівник може
перевірити оформлення трудових відносин?
На сьогоднішній день,
зареєструвавшись на веб-порталі Пенсійного фонду України, кожна застрахована
особа має можливість контролювати свою зарплату та майбутню пенсію, перевіряти
факт сплати внесків та суму, з якої вони перераховуються.
Отримати інформацію про
нараховану заробітну плату, відрахування єдиного соціального внеску та розмір
страхового стажу можна в управлінні Пенсійного фонду України за місцем
проживання або за допомогою веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду
України (http://portal.pfu.gov.ua/).
6. Ризики працівників, які погоджуються на отримання зарплати в
«конвертах»?
Неофіційно працевлаштований працівник позбавлений
права на отримання соціальних гарантій у разі втрати працездатності, права
на відпустку, на субсидію, а у майбутньому – на гідне пенсійне
забезпечення.
Джерело: Покровсько – Добропільське управління ГУ ДФС у Донецькій області.