пʼятниця, 8 червня 2018 р.

Про результати роботи Добропільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області з питань легалізації зайнятості та заробітної плати


Одним із завдань Стратегії модернізації та розвитку Пенсійного фонду України на період до 2020 року є впровадження для виявлення ознак тіньової зайнятості (оплати праці) на базі реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообовязкового державного соціального страхування щомісячного моніторингу персональних даних про зарплату.
        З метою реалізації задач Добропільським об’єднаним управлінням Пенсійного фонду України Донецької області впродовж останніх років, в рамках взаємодії з органами влади, місцевого самоврядування та контролюючими органами, ведеться активна робота у пошуках виведення з тіні заробітної плати, яка є одним з основних чинників, від якого залежить розмір пенсійної виплати та базою нарахування ЄСВ, що є резервом надходжень до бюджету.

         Добропільське об’єднане управління обслуговує три адміністративні одиниці з загальною кількістю зареєстрованих суб’єктів господарювання (4446), з яких звітує 958 (21,5%) та у 378 наявні факти виплати з/плати на рівні або нижче мінімальної, в т.ч. 10,3% - у галузі сільського господарства.
        Чисельність застрахованих осіб – 21 тис. та пенсіонерів – 40,1тис. На одного працюючого – майже два пенсіонери. В бюджеті управління співвідношення власних доходів до видатків, що характеризує забезпеченість потреби власними коштами на виплату пенсій складає 6,6%.
     Аналізуючи рівень пенсійного забезпечення різних за професійною спрямованістю категорій громадян, та враховуючи, що до повноважень управління входить обслуговування сільського населення двох районів (Добропільський та Олександрівський) велика кількість звернень надходить від селян з приводу низького розміру пенсій, який за даними звітності становить 2093грн., при середньому розмірі пенсій 4165грн.
       Трудові відносини працюючих в різних галузях економіки вимагають пильної уваги, проте, ми вирішили розпочати з сільського господарства, а саме з фермерських господарств, яких у Добропільському районі більше сотні. Нашу ініціативу підтримали керівники Добропільської райдержадміністрації. Надіславши запит до ГУ Держгеокадастру, отримали відомості про громадян, яким виділена земля у постійне користування для ведення фермерського господарства. В першу чергу перевірили дотримання ст.8 ЗУ «Про фермерське господарство» щодо державної реєстрації фермерського господарства в разі набуття права користування земельною ділянкою.
        Проаналізовано рівень зарплати кожного керівника, та найманих працівників господарств в порівнянні з середньою заробітною платою по галузі та сільгосппідприємствах району. Встановлено факт по ТОВ «Арофірма «Каравай» де зарплата керівника за I квартал 2018 року у 7 разів перевищує зарплату найманих працівників, а головний бухгалтер отримує мінімальну заробітну плату. Взято до уваги площі земельної ділянки та кількість працівників, які її обробляють в ФГ на території сільської ради (наприклад Добропільської) середня зарплата в СФГ «Агро-Добропілля»  складає 4879грн., СФГ «Біс» – 7144грн., при цьому, в інших господарствах з більшими земельними ділянками менша кількість найманих працівників та рівень зарплати  мінімальний, або в 1,5 – 2 рази нижче, ніж у сусідів. Витребувано дані у сільських радах щодо фактичного обробітку земель фермерськими господарствами, які згідно бази даних АРМ ОССВ не надають звітність.
      Маючи детальний аналіз управлінням було ініційовано питання для розгляду на сумісному засіданні міжвідомчої робочої групи з питань забезпечення реалізації рішень, спрямованих на підвищення рівня оплати праці та дотримання норм законодавства в частині мінімальної заробітної плати та робочої групи з опрацювання та комплексного вирішення питань реалізації державної політики у сфері раціонального використання та охорони земель. Запрошено 39 селянських (фермерських) господарств, які зареєстровані на територіях Криворізької, Шилівської та Добропільської сільських рад, в ході проведення засідань комісій надавались консультації фермерам, роз’яснювались норми діючого законодавства та змін, які набрали чинності з 01.01.2018 щодо визначення членів ФГ платниками ЄСВ, який нараховується на суму доходу отриманого від їх діяльності.
    Надані протокольні доручення землевпорядникам сільських рад та відділу Держгеокадастру щодо приведення документів по оформленню земельних ділянок у відповідність до діючого законодавства, виявлення фактів нецільового використання земель, рекомендовано керівникам ФГ підвищити заробітну плату до рівня середньої по галузі та унеможливити факти нелегальної зайнятості.
  Для контролю за фактичною сплатою членами фермерських господарств ЄСВ з задекларованого доходу, який розподілений між членами фермерського господарства згідно наданої звітності ф.1 ДФ, співпрацюємо з ГУ ДФС у Донецькій області 
    З моменту розгляду на засіданні робочої групи збільшили заробітну плату 23 ФГ по 70 застрахованих особах на суму 71,3 тис.грн., збільшена чисельність найманих працівників на 9 з місячним фондом з/плати в сумі 41,2 тис.грн.  Приведено у відповідність до законодавства документи по земельних ділянках 5 осіб.
            Особливу увагу приділяємо актуальному питанню легалізації у умовах децентралізації влади, адже добровільне об’єднання територіальних громад передбачає їх фінансову спроможність.
            Для обізнаності громадян та підвищення фінансової дисципліни СГ був проведений виїзний «День Пенсійного фонду» в Шахівській громаді. На підставі аналітичного матеріалу звернули увагу жителів на низький  відсоток забезпеченості власними коштами на виплату пенсій, співвідношення між громадянами працездатного віку, які офіційно працюють та пенсіонерами, надані рекомендації щодо залучення та ефективного використання потенціалу трудових ресурсів.
Проводиться активна інформаційно-розяснювальна робота з учнівською молоддю, зустрічі в трудових колективах, за місцем проживання, проведено семінари –наради з представниками бізнесу, соціальними партнерами, у міськрайонній газеті, за ініціативи управління, запроваджено нову форму діалогу з громадскістю з питань легальної зайнятості – День відкритого листа.
            На веб-сайтах систематично розміщується інформація даної тематики, на стендах органів влади та місцевого самоврядування наявні роз’яснення з питань легальної зайнятості та заробітної плати.
            За чотири місяці поточного року проведено 10 засідань робочої групи, на які було запрошено 98 та заслухано 44 керівники юридичних осіб та фізичні особи-підприємці.
            За результатами проведеної роботи в усіх напрямках:
-          чисельність застрахованих осіб, з ознакою «неповного робочого часу»,  з початку року зменшилась лише на 6 чоловік, внаслідок значного (на 275 осіб) її збільшення на підприємстві «Вода Донбасу»;
     -  досягнуто позитивного результату – зменшення більше, ніж у два рази  працюючих за цивільно-правовими договорами;
-     141 СГ збільшило розмір заробітної плати 232 найманим працівникам, приріст фонду оплати праці працівників склав 176,3 тис. грн. та додатково отримано до бюджету ЄСВ 38,8 тис. грн.;
    Проведення роботи по дотриманню законодавства про працю роботодавцями носить постійний характер, тому є позитивні результати, хоча й темпи повільні. Над цим і будемо працювати.
     Джерело: Добропільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області.