Президент Української асоціації районних та обласних рад, Голова Харківської обласної ради Сергій Чернов від імені усіх Членів Асоціації звернувся до Президента України Володимира Зеленського з проханням ветувати Закон України N2653 «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад», прийнятого Верховною Радою України 16 квітня 2020 року.
Цей Закон, вважають представники органів місцевого самоврядування всієї України, надає Урядові безпрецедентно широкі повноваження визначати адміністративні центри та затверджувати території територіальних громад без погоджень таких рішень ані з органами місцевого самоврядування, ані з місцевими органами виконавчої влади. Положення Закону суперечать статті 5 Європейської хартії місцевого самоврядування, відповідно до якої зміни територіальних кордонів органів місцевого самоврядування не можуть здійснюватися без попереднього з’ясування думки відповідних місцевих громад.
Українська асоціація районних та обласних рад звертає увагу гаранта Конституції, що низка положень нового закону суперечить чинному законодавству. Зокрема, у листі сказано:
«Слід звернути увагу, що норми прийнятого Закону містять ознаки невідповідності Конституції України та створюють колізії із чинними актами законодавства. Так, в основу прийнятого Закону покладено ідею, відповідно до якої об’єднана територіальна громада визнається елементом системи адміністративно-територіального устрою, що не відповідає змісту статті 133 Конституції України.
Нові поняття «адміністративний центр територіальної громади» та «територія територіальної громади», якими доповнено Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», створюють колізії із аналогічними поняттями, закріпленими в Законі України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».
Наділення Уряду повноваженнями щодо визначення територій територіальних громад не узгоджується зі змістом пункту 29 частини першої статті 85 Конституції України, за якою утворення і ліквідація районів, встановлення і зміна меж міст є компетенцією парламенту.
Одночасно з цим, слід зазначити, що покладення на Уряд повноважень щодо визначення адміністративних центрів територіальних громад не узгоджується з положеннями Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», відповідно до статті 7 якого визначення адміністративного центру об’єднаної територіальної громади відбувається за рішеннями сільських, селищних, міських рад, що об’єднуються».
Також УАРОР підкреслює:
«Українська асоціація районних та обласних рад також вважає, що поданий Вам на підпис Закон суперечить статті 5 Європейської хартії місцевого самоврядування, не відповідає нормам і принципам, закріпленим у статтях 5, 7, 8, 85, 92, 132, 133, 140 Конституції України, та створює колізію із нормами Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», що у подальшому стане приводом для ініціювання звернення до Конституційного Суду України з метою визначення конституційності цього Закону».
Джерело:Українська асоціація районних та обласних рад.